Ölringsvirkning tutorial


Hej alla och supertack för alla fina kommentarer om mina ölringsväskor! 


Jag ska se ifall jag lyckas få fram, via bilder, hur jag virkat ihop "ölringarna". 



Till att börja med så gäller det att få ihop nästan 900 ölringar av samma sort.
Garanterat att det kommer bli poppis hos alla äkta hälfter när de helt plötsligt får dricka öl och barnen får dricka läsk bara för att man ska få ihop ölringar i massor :)
Jag tycker det är lättast att använda samma typ av ölring eftersom alla de olika sorterna har olika storlek och beter sig lite olika när man virkar ihop dem.


Det finns MASSOR med olika former och färger på "ölringarna"
Jag använder mig mest av de här ölringarna.
Dels för att de verkar vara de vanligaste men även för att de har samma form på både över och undersidan.
Det är bara hålen ,uppe och nere, som är olika. 

Ta bort den lilla "flärpen" som håller fast ölringen på burken så det blir rena hål.
Det gör inget om det blir lite vasst men självklart så är det skönare att jobba med mjuka kanter.
Nu har vi ordnat alla ölringarna, då är det bara resten av ingredienserna kvar :) 

Jag har använt mig av bomullsgarn och virknål 3 mm men man kan säkert använda lite vad man vill.
Ett tips bara; Använd inte er dyraste virknål för den kommer bli repig och förstörd.
Rad 1 och 2 är de enda som är lite speciella och som inte är som alla de andra. 
Så här börjar man:

Lägg två ölringar åt SAMMA HÅLL och med framsidorna MOT varandra.
Virka två fm i det första hålet på ölringarna
Nu måste man börja tänka så man inte lägger till de nya ölringarna fel ;) 
Slutresultatet skall ju vara ett vackert drakfjäll med alla ölringarna åt samma håll.

Alla ölringar skall ligga så översidan på ringen överlappar den nästföljande och med framsidan utåt. 

Så här ser det ut uppifrån när man skall fästa nästa par av ölringar

Gör två fm i nästa hål (igenom 4 ölringar totalt)
Fortsätt så här så det blir så många ölringar långt ni vill ha och avsluta sedan varvet så som jag visar på bilden här under.

Avsluta varvet med att virka 2 fm i det sista hålet utan att lägga till nya ölringar. 

Dags att öppna upp de två första raderna.

Så här ser det ut nu på baksidan

...och så här på framsidan
Nu är det dags för rad 3:

Börja med att virka 3 lm för att komma "förbi" och ut till kanten på ölringen.
Kom ihåg att ni skall jobba på det färdiga projektets baksida hela tiden så ni inte får den "fula" virkade delen på utsidan. 

För att få översidan på ölringen framför nerdelen på den ölring som redan sitter där, den som vi virkade fast nyss, så måste vi stoppa den nya ölringen innanför så som på bilden.  
Jag vet inte om det är lättare att se på den här bilden hur jag menar.
Varannat varv från nu kommer göras så här. 
Fortsätt att stoppa den nya ölringen bakom den som redan sitter där och virka 2 fm igenom alla 4 ölringarna.

Det här är bara för att visa hur man virkar ihop ölringarna (röda linjer) med två fm i varje hål.
Den blå ringen visar en ölring som ligger upp och ner. Jo visst fungerar det men det kanske inte ser lika kul ut.  

Avsluta alla varv med att virka 2 fm bara genom de 2 sista ölringarna och gör 3 lm för att komma upp till kanten för att påbörja nästa varv. 

Nu är 3 varv gjorda och jag har gjort 3 lm för att komma upp och kunna påbörja varv 4.
Varv 4: Det lätta varvet

Nu jobbar vi med arbetets rätsida mot oss och lägger på en ny ölring med framsidan in och nerdelen åt höger. 


Eftersom undersidan på ölringen automatiskt hamnar innanför översidan, på den föregående, på det här varvet så är det bara att lägga på nästa ölring överst och virka vidare med 2 fm i varje hål :) 
Upprepa varv 3 och 4 så brett du vill komma. 

När du gjort klart stycket med alla varv så är det dags att virka kanten. 
Jag jobbar så här; 

På sidorna (blå pilar) gör jag 2 fm i varje hål och på upp- och nersidan gör jag 4 fm i varje hål.
I hörnhålen kommer det således bli 4+2 = 6 m.
Virka sedan 2 varv till med 1 fm per m (totalt 3 varv).
Så här ser varje del ut med den virkade kanten. 

Att jag virkar kanten så bred har att göra med att jag vill sy foder på mina väskor. 
Fodret klipper jag ut lite större än varje del och syr fast på maskin genom den virkade kanten. 
En del i taget. 
När jag fodrat alla delarna så syr jag ihop delarna till en väska för hand, bara genom den virkade kanten på ölringsdelarna.
Sömnsmånen som sticker fram på fodret på varje del göms automatiskt på det sättet när delarna sys ihop. :)

Det är är mitt recept på den fyrkantiga väskan här under och till den här behöver man 798 st ölringar.
Handtagen görs med dubbla rader (dvs 44 per handtag), framsidorna utåt, så man inte sticker sig i händerna.

Så här blir väskan enligt anvisningen ovan. Just den här väskan har inget foder utan jag använder den bara som den är.
Garanterat smulfritt i väskan om man försöker smuggla frallor. 

Det här är en annan variant av samma väska men den här har en klaff över öppningen.
Den har även foder :)

Lycka till nu och kom gärna med kommentarer och funderingar.

//Pernilla



9 kommentarer:

  1. helt fantastiskt vilken fantasi du har, jag är stum av beundran. Hur kom du på den här iden?

    SvaraRadera
  2. Helt underbara. Tror jag sett dem tidigare eller något liknande, så nu har jag ett projekt till på listan.�� tack för att du delar med dig. Har bara gjort glasunderlägg med kapsyler tidigare.

    SvaraRadera
  3. Tack för att du delat med dig av mönstret, blev så inspirerad så är nu på min andra väska, jätterolig att göra!

    SvaraRadera
  4. Snyggt, ska testa! Hur mycket garn går det åt till en...tror du bomull lin funkar?

    SvaraRadera
  5. Jätte snygga tack informationen ang hur du gjorde Glad Påsk

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Hej syr du ihop delarna förhand? Eller på maskin? Har följt ditt mönster snart klar, tack!

    SvaraRadera
  8. Hej! Jätte fina väskor 👍🏻 Vet du var man kan få tag i guldfärgade kapsyler?

    SvaraRadera