Personlig slips

Personlig Slips

Det här med slipsar är något som jag tycker är aningens konstigt. 
Vissa killar/gubbar har alltid slips på sig och känner sig nakna utan, antar att det kan jämföras med oss gummor och BHar, men jag har provat att ha slips på mig och det känns på riktigt som om jag blir strypt.  Tur jag är tant och slipper den här typen av halsklädnad :)


I vilket fall som helst så har jag virkat en slips med fireflames på efter en beställning och det är ju alltid kul när det man gör blir bra.

Jag har använt virknål 3 mm och Mayflowers Cotton 8, 100% bomull.
Ifall det finns fler som vill göra en het slirre så kommer mönstret på den här: 
Jag började nerifrån spetsen med orange. 

v 1:     2 lm. 3 fm i 1a lm. 1 lm, vänd.                                                               (3)
v 2:     2 fm i första m, 1 fm, 2 fm i den sista m. 1 lm, vänd.                            (5)
v 3:     2 fm i första m, 3 fm, 2 fm i sista m. 1 lm, vänd.                                   (7)
v 4:     2 fm i första m, 5 fm, 2 fm i sista m. 1 lm, vänd.                                   (9)
v 5:     2 fm i första m, 7 fm, 2 fm i sista m. 1 lm, vänd.                                   (11)
v 6:     2 fm i första m, 9 fm, 2 fm i sista m. 1 lm, vänd.                                   (13)
v 7:     2 fm i första m, 11 fm, 2 fm i sista m. 1 lm, vänd.                                 (15)

Fortsätt med 15 fm på varje rad enligt diagrammet här under. 


Efter diagrammet så minska en m i var sida 3 ggr vart 10e v tills du har 9 m kvar.
Sticka dessa 9 maskor fram och tillbaka tills hela slipsen mäter ca 140 cm.
Gör då den avslutande spetsen så här;

Virka 3 fm, 3 fm tillsammans, 3 fm. 1 lm, vänd.
Virka 2 fm, 3 fm tillsammans, 2 fm. 1 lm, vänd.
Virka 1 fm, 3 fm tillsammans, 1 fm. 1 lm, vänd.
3 fm tillsammans. Ta av tråden och dra igenom den sista m.

Fäst alla trådar och slipsen är klar :) 







2 kommentarer:

  1. Vilket garn har du använt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Jag har använt Mayflowers Cotton 8 och virknål 3 mm

      Radera