Restgarner i massor och filt på G

Alldeles nyligen så ringde en vän till mig och frågade ifall jag ville ha hennes mammas garner, då mamma nyligen gått bort. Hennes mamma har handarbetat hela sitt liv och så som alla äldre alltid gjort så sparar man det mesta. "-Man vet aldrig vad man behöver".

Som den garn-junkie jag är så tackade jag självklart glatt ja utan att riktigt kunna föreställa mig hur eller vad det var jag sagt ja till.
Någon dag senare stod 4 flyttkartonger och en fylld sopsäck med restgarner i mitt kök.
Oj! Vad gör man med så mycket smånystan? ...och vart skall jag få plats med allt i mitt redan garnfyllda lilla hus?

Det var bara till att gå till närmsta affär och handla in mig på ytterligare 6 backar med lock i vilka jag sorterade alla små och stora restgarnnystan i färgordning.
Backar är aldrig fel då man kan stapla dem på höjden :)

Efter lite funderande så började jag i vilket fall att sticka, i rätstickning, en filt till min vän.
Jag stickar en ruta per restgarnsboll och har än så länge bara betat mig igenom den gul/oreange/brun-tonade backen. Nu är jag inne på backen med gröna nyanser och efter det tänkte jag gå vidare med de blå och sist de röda. Det finns ju alltid de vita/grå/svarta nyanserna att tillgå med ifall jag vill göra en väldigt lång filt :)


Tanken är att jag skall fodra filten med fleece, sedan men vi får se hur det blir med den saken.
Filten har 7 rutor på bredden (varje ruta har 20 m på det bredaste stället) vilket gör att varje rad har 14 små nystan i olika färger (då jag stickar rutorna på diagonalen och alla i ett).
Ett kul, men stort, projekt som jag kan göra nu när jag fick så många nystan.

Snacka om att jag fick en vacker guldgruva i present av min vän!

//Pernilla

1 kommentar:

  1. Hej! Använder du olika tjocklek på garnerna till filten? Mvh Maja

    SvaraRadera